Houtsnippers als natuurlijke ondergrond in uw speeltuin

Houtsnippers als valondergrond

Houtsnippers zijn zeer geschikt als valdempende valondergrond voor speeltoestellen. Het hout is relatief goedkoop en heeft een natuurlijke uitstraling in combinatie met een goede valdempende eigenschappen. Er zijn houtsnippers met en zonder kleur, behandeld en onbehandeld te verkrijgen. Houtsnippers en boomschors zijn restproducten die ontstaan tijdens het knotten of snoeien van bomen. Houtsnippers en boomschors zijn tevens ook ideaal als bodembedekker voor o.a. tuinpaden en wandelpaden.

Veiligheid van uw valondergrond

De voor en nadelen van Houtsnippers

In de Europese norm voor speeltoestellen (EN 1176-1) staat een tabel met voorbeelden van natuurlijk ondergronden. Hierin is boomschors met een grootte tussen 20 en 80 mm en houtsnippers met een grootte tussen 5 en 30 mm getest voor een valhoogte tot 3,00 meter.

Een laagdiepte van 30 cm (schorsgrootte tussen 20 en 80 mm en houtsnippers tussen 5 en 30 mm) is voldoende voor een valhoogte tot 3 meter. Tijdens het spelen kan het zo zijn dat een gedeelte van de snippers verplaatst, daarom wordt geadviseerd altijd een extra laag van 20 cm aan te brengen. Op deze manier blijven de valdempende eigenschappen gewaarborgd.

Voordelen:

• De houtsnippers zijn relatief goedkoop in de aanschaf.
  • Hebben een natuurlijke uitstraling.
  • Zijn relatief gemakkelijk aan te brengen.
  • Beschikken over goede valdempende eigenschappen.
  • Splinteren niet.

Nadelen:

• Dient periodiek onderhouden te worden.
  • De snippers zijn gemakkelijk te verplaatsen.
  • Moeilijk bereikbaar voor bijvoorbeeld rolstoelen.

Duurzame houtsnippers

Dekowood is een duurzame variant van de houtsnippers. Dekowood houtsnippers vormen een natuurlijk, maar veilige valdempende ondergrond onder speeltoestellen, bovendien zijn de snippers ook gecertificeerd en onderhoudsarm. Dekowood houtsnippers hebben een lange levensduur en zijn fraai gekleurd. Ze worden geproduceerd uit gerecycled schoon pallethout en zijn verkrijgbaar in twee natuurlijke kleurstellingen.

Een ander groot voordeel van de ondergrond is, dat het toegankelijk is voor rolstoelgebruikers en kinderwagens.

Wilt u meer te weten komen over de houtsnippers als ondergrond?